keskiviikko 14. elokuuta 2019

Koemeloin Clipper kanootteja



Kirjoittaja fögö » 13 Heinä 2019 11:34

Kauniina ja vähätuulisena kesäpäivänä koemeloin Bear & Water -liikkeen maahantuomat kanadalaiset Clipper-merkkiset soolokanootit Prospector 14 (jalkaa) ja Caribou S (15 jalkaa 3 tuumaa). Ennen vesille lähtöä tarkastelimme Ilkka Salmen kanssa kanootteja kuivalla maalla. Työn jälki osoittautui erinomaiseksi: emme löytäneet mitään moitittavaa. Myös komposiitti, Duraflex nimeltään, vaikutti vakuuttavalta. Se koostuu kevlarista, S-glass -lasikuitukankaasta ja joistain muista materiaaleista, jotka eivät selvinneet lyhyellä verkkoselauksella.

Kanoottien pohjan vertailu paljasti Prospectorin pohjan kaarevammaksi kuin Caribou S:n. Se ei sinänsä yllätä, sillä Prospectoria suunniteltaessa on painotettu koskiretkeilyä kun taas Caribou on isokokoinen kaikkien vesistöjen retkisoolokanootti. Eräretkilujuus saavutetaan komposiittikanooteissa mateiraalia lisäämällä, minkä vuoksi kanootit eivät ole ihan kevyimmästä päästä - no eihän 21 kiloa ole pajon! -, mutta toki kevyempiä kuin vaikkapa Royalex-kanootit. Komposiittikanoottien melottavuus on aina muoviversioita parempi.

Vesillä:
Prospectorin ilmoitettu rokkeri (kölilinjan kaarevuus, rocker) on vain 1,5 tuumaa, mutta tunnestuti tämä mittaluku kelpaa vain saman valmistajan eri mallien vertailuun. Mitään yleispätevää päätelmää ei sen perusteella voi tehdä. Sen vuoksi ei ole yllätys, että Prospector on ketterä: sitä pystyy laatikkovedolla (box-stroke) pyörittämään paikallaan, kunhan vähän kallistaa kanottia. Myös sivuttaissiirtymiset eri tavoin, kääntymiset sisä- tai ulkokurviin kallistamalla jne. sujuvat helposti.

Prospectorissa on tilaa pitkänkin reissun tavaroille, laidat on korkeat ja tulee tunne, että tähän kanoottiin eivät suurenkaan kosken aallot tule sisälle! Mukava penkki kruunaa kokonaisuuden. Ainoa negatiivinen seikka on suunnittelun tietty "vanhanaikaisuus", jolla tarkoitan sitä, että laitoja ei ole vedetty yhtään sisäänpäin melonta-aseman kohdalla. Silloin menetetään ehkä hitunen kuivuudesta, mutta vastaavasti saadaan lisää tasaisen veden melontamukavuutta. Suunnitelija on tehnyt johdonmukaisen valinnan painottaessaan koskikelpoisuutta, mutta itse olisin tehnyt toisin. Sisäänveto tarkoittaa kallimpaa muottia ja valmistuskustannuksilla on toki oma vaikutuksensa suunnitteluun.

Koemelontaolosuhteet olivat niin leppeät - vähätuuliset ja aallottomat - että tuulen vaikutus ja aallokko-ominaisuudet jäivät testaamatta.

Caribou on iso (pitkä) kanootti, mutta 2 tuumaa rokkeria tekee siitä hyvin kääntyvän, koostaan huolimatta. Ei toki Prospectorin veroinen, mutta kuitenkin erinomainen. Ehkäpä mieleen jäävin ominaisuus on kanootin hämmästyttävä toisiovakaus (secondary stability): vaikka siirryin istumaan ihan penkin laidalle, ei käynyt edes mielessä, että kohta mennään nurin, ei todellakaan. Harmi, ettei ollut kuivapukua päällä. Jos olisi ollut, olisin kokeillut, kuinka pitkälle kallistusta olisi voinut jatkaa ja vielä palautua hallitusti vaakatasoon. Tästä innostuin kokeilemaan Cariboussa seisomista ajatuksena testata mahdollisuutta sauvoa sitä vastavirtaan. Tukevalta tuntui tyhjänäkin, eli lastattuna aivan varmasti kelpo peli sauvomiseen.

Toisin kuin Prospectorissa, tässä mallissa rungon keskiosa kääntyy pyöreälinjaisesti sisään, joka tekee melonta-asemasta miellyttävän kapean (27 tuumaa speksien mukaan). Hyvässä kelissä kanootti kulki kepeästi ja voi uskoa, että tällä taittuu pitkäkin päivämatka ilman erityisä ponnistuksia.

Molemmat kanootit osoittautuivat miellyttäviksi tuttavuuksiksi. Jos jokiretkeily on erityisesti mielessä, niin Prospector on oiva valinta: tässä on kanootti, jolla voi laskea ne kosket, jotka retkiolosuhteissa ylipäänsä ovat laskettavissa - sellaisen vaikutelman tämä kanootti teki. Vaikka Cariboun koskipainotus on Prospectoria vähäisempi, niin aivan varmasti normaalit koskireittien kosket laskee silläkin ongelmitta. Ihan pieneen puroon se ei tietenkään mahdu. Molemmissa kanooteissa on suuri laitakorkeus, joka takaa koskissa kuivuuden, mutta tuulisella säällä ilman lastia voi odottaa hieman työläämpiä kilometreja - jos tuuli ei ole myötäinen. Tasaisen veden melottavuudessa Caribou saa Prospectoria korkammat arvosanat kapeampana ja pidempirunkoisena.

-Fögö (Juha Forsström)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti